Predobraz zo synagogálnej liturgie
by Marián Tomašov
Účasť veriacich na Bohoslužbe obety môžeme sledovať s vývojom Liturgie obety. Slávenie Eucharistie ako nám ju zanechal Ježiš Kristus je úzko späté so slávením Veľkonočnej večere u Židov (Pascha), ako aj so slávením obradu sobotňajšej večere (Kiddúš).1
Židovská veľkonočná večera sa konala raz do roka ako pripomienka vyslobodenia z egyptského zajatia. Pred vlastnou hostinou, kde sa jedol veľkonočný baránok, podával sa pokrm z horkých bylín a nekvasený chlieb. To malo pripomínať utrpenie prežívané v Egypte. Pred pokrmom sa naplnil kalich s vínom. Po zjedení predkrmu sa opäť naplnil kalich s vínom. Potom sa najmladší syn alebo hosť sa opýtal, čo znamenajú tieto zvyky. Otec začal rozprávať, za neustálej chvále Bohu, o utrpeniach akým sa dostalo Izraelitom v Egypte a o vyslobodení z otroctva (Haggada). Rozprávanie bolo ukončené prvou časťou Halelu (Ž 112; 113, 1-8). Prítomní odpovedali na každý polverš aklamáciou „Aleluja.“ Potom nasledovala vlastná hostina. Otec zobral nekvasený chlieb, vyslovil nad ním požehnanie, rozlámal ho a podával všetkým. Tento obrad bol znamením spoločenstva a bol pokynom k začatiu hostiny, kde sa jedol baránok. Počas jedenia baránka nebolo jedlo ani pitie rituálne obmedzené. Po jedle otec opäť naplnil spoločný kalich vínom, ktorý stál pred ním, pozdvihol ho a modlil sa ďakovnú modlitbu po jedle. Potom sa z neho napil a dal aj všetkým prítomným. Slávenie večere sa zakončilo druhou časťou Halelu (Ž 113, 9 – 117, 29; 135). Po opätovnom požehnaní sa vypil štvrtýkrát spoločný kalich.2
Židia v piatok večer konali obradne domácu náboženskú hostinu – Kiddúš. Po návrate z večernej bohoslužby v synagóge sa slávili hostina. Predsedá jej otec rodiny. Najprv zobral do rúk kalich s vínom, vzdával Bohu vďaky, a podával ho členom rodiny a ostatným prítomným hosťom. Potom vzal chlieb, modlil sa nad ním, lámal a dával prítomným. Hostina sa ukončila modlitbou vďakyvzdávania (berrikcha), kedy otec rodiny pozdvihol „kalich požehnania“ a predniesol tri modlitby žehnania.3
Tieto obradné slávenia mali vždy svojho predsedajúceho, ktorý ich viedol. Prítomní účastníci boli aktívne do nich zapojení, tým, že sa zapájali do modlitieb. Ich vonkajšia účasť na obradoch spočívala najmä v uchopení kalicha alebo chleba. Hlavným rysoch bolo spoločenstvo, ktoré vzdávalo vďaky Bohu za preukázané dobrodenia. Každý prítomní chcel osobne oslavovať Boha.4
1 Porov.: POLC, J.: Posvátna liturgie. Rím : Kresťanská akadémie, 1981, s. 15 – 18.
2 Porov.: BRADÁČ, J.: Všeobecný úvod do liturgie mše. s. 18.
3 Porov.: POLC, J.: Posvátna liturgie. Rím : Kresťanská akadémie, 1981, s. 18.
4 Porov.: BRADÁČ, J.: Všeobecný úvod do liturgie mše. s. 17 – 20.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára